fredag 19 september 2014

Bra tips från lifeofshowjumping!

Fredag! Vilket innebär att min enda lediga dag i veckan (söndagen) närmar sig med stormsteg. Synd att den kommer vara över lika fort igen bara, haha.

Jag har jobbat på morgonen och eftermiddagen idag, så jag passade på att sticka iväg till stallet på lunchen. Jag red Kamelia ett pass på ridbanan, och det kändes lite katastrof men nu har jag inte dressyrat på ett tag så det lär kännas bättre imorgon. Kändes som både jag och Kamelia var lite all over the place och inte fick ordning på någonting, vilket såklart berodde mest på mig. Hon kämpade väl så bra hon kunde med mig på ryggen, helt enkelt. Nya tag imorgon, och skärpning från min sida.

Förresten läste jag ett jätteintressant inlägg idag hos lifeofshowjumping.com. Kamelia är ju ibland jättesvår att fånga i hagen, och jag har testat allt från att ha med godis, prassla med påse, skramla med kraftfoder i hink, sätta mig i gräset och se ut som jag gör något superjättespännande så att hon ska bli nyfiken - you name it! Kamelia är en häst som gärna testar och som gärna vill att saker och ting ska vara på hennes villkor, hon vill bestämma själv om hon känner för att bli infångad i hagen, tränsad (hon hugger gärna efter både tränset och mig när jag ska tränsa henne, tänderna är kollade, spelar ingen roll om det är novabett/metallbett/hackamore), gå på släpet med mera. Metoden som Amanda skriver om har jag inte testat målmedvetet - det har dock hänt att jag blivit så sur av att gå efter en häst som springer runt och vägrar fångas att jag börjat smacka på henne istället, fast då har det inte funnits någon taktik bakom utan snarare en känsla av frustration och "om du nu så gärna vill springa så ska du banne mig få göra det också". Omoget, jag vet, haha. Men nu när jag tänker tillbaka så har hon faktiskt stannat och tittat på mig och låtit mig komma fram efter en stund. Ska definitivt köra detta som metod  nästa gång damen är på sådant humör.

Tjohoo, vad kul det är att larva runt i hagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar