torsdag 20 februari 2014

Selmas allergi osv.

Åh, vad skönt det är att ha bil igen - nu när snön kommit tillbaka hade det inte varit så roligt att cykla till och från stallet, haha. Ikväll tog jag med mig Selma och åkte till Granngården och köpte lusern och betfor, en reflexväst till Selma, hundgodis och en hundleksak. Köpa kraftfoder är ju sjukt svårt utan bil, man tar ju inte direkt en 25kgs säck med lusern i en ryggsäck och cyklar. ;)

Just nu sitter jag och väntar på att en kastrull med ris ska koka färdigt, ska börja byta ut endel av Selmas mat mot ris. Hon äter numera BARF - färskfoder (det är verkligen vidrigt men hon älskar det) och det är såklart högt protein-innehåll eftersom det är rått kött, organ osv. Jag har diskuterat massor med folk om Selmas allergi (kvalster) och det finns en teori om att för mycket protein stressar levern, vilket kan trigga igång immunförsvaret att reagera på olika saker. Därför ska jag börja byta ut ungefär en fjärdedel av färskfodret mot ris. Hon får även tillskott av kalk i maten eftersom det ska motverka surhet i kroppen. Jag hoppas att en riktigt bra kost ska minimera hennes klåda. Jag har pratat endel på facebook med en tjej som har en fransk bulldog med samma allergi, och hon ger 50% färskfoder, 50% ris, kalktillskott plus ett annat tillskott som höjer immunförsvaret samt två matskedar ister/osaltat smör per portion, och hennes hund har knappt någon klåda alls längre. Så underbart! Jag börjar lite i taget, så får vi se om det hjälper. Håll tummarna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar