måndag 17 februari 2014

Brodd i hagen - att välja mellan två dåliga alternativ.

En intressant diskussion dök upp i Hästforum, ett forum på facebook, idag. En tjej skrev och frågade om vad man tyckte om att ha brodd i hagen under vintern. Hon skrev att hon själv tyckte att det inte skulle få förekomma pga att många hästar måste avlivas pga broddskador, och avslutade frågan med "hur resonerar hästfolk nuförtiden". Jag tar faktiskt illa upp av frågeställningen, som känns som ett dumförklarande av människor som väljer att ha sina hästar broddade i hagen - dsv människor som jag.

Detta är en viktig fråga för mig. Jag sätter fyra brodd i varje hov på Kamelia, och dessa får hon gå med dygnet runt när det är isigt ute. Även om det är ett enkelt beslut, är det inget jag tar helt lätt på, självklart är jag ju orolig för att hon kan sparka någon av de andra hästarna (eller att någon av de andra ska sparka henne, med sina broddade hovar) och jag är också orolig att hon ska trampa sig själv med brodden. För att åtminstone skydda henne mot broddtramp så har hon boots på sig, också dygnet runt.

Många av er som följt denna bloggen i flera år, vet att Kamelia fick ett föl för några år sedan. När han var ett halvår och vi precis hade börjat vänja av honom, lekte han i hagen. Det var februari och halt ute, och han halkade utåt med bakbenet och fläkte av lårbenet. Det fanns inget att göra så vi fick ta bort honom. Eftersom han bara var ett halvår och inte hade skor så hade vi ju såklart inte kunnat brodda honom, men jag hämtar ändå erfarenhet från denhär händelsen. Enligt veterinären är det mycket vanligare med fläkskador och halkskador, än vad det är med broddrelaterade sparkskador i hagen - och det är dethär jag menar med att det är ett enkelt beslut för mig. Självklart kan en spark med en broddad hov gå illa, det kan en spark utan broddar också göra om den träffar fel. Det är väldigt svårt att skydda sig mot sparkskador, men den risken är ju som störst när man släpper ihop hästar som inte gått ihop förr. Hästar som är vana vid varandra och har en tydlig rangordning brukar faktiskt inte sparka åt varandra.

För mig är det alltså helt självklart att Kamelia går med brodd hela vintern. Jag ser det som att jag väljer mellan två dåliga alternativ där det ena är mycket sämre än det andra, helt enkelt.

Lexington, som bara blev 6 månader gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar