onsdag 26 februari 2014

Angående pannband.

Igår publicerade Tyra Sjöstedt dethär inlägget på sin blogg. Det går i princip ut på att alla som gör pannband med pärlor har kopierat PS of Sweden och att vi borde komma på något eget istället för att härmas. Jag tyckte verkligen att det var så himla tråkigt att läsa, av flera anledningar. Dels kände jag mig träffad eftersom jag mailade henne för ett tag sedan om min verksamhet (hon hade haft ett inlägg på sin blogg och bett sådana som har egna hobbyverksamheter eller företag inriktat på häst skulle maila henne) och dels för att det faktiskt inte är sant.

Jag tycker att PS of Sweden är ett väldigt spännande företag, de har många nytänkande och snygga produkter. Dock är de långt ifrån först med att göra pannband med pärlor. Jag är en av de som faktiskt började göra pärlpannband innan de lanserade sina. Däremot har jag aldrig hävdat att jag kom på idén - det gjorde jag verkligen inte, den fanns på flera håll innan jag började. Otto Schumacher te x har haft pärlpannband i många år, och möjligtvis även Glen Gordon. Jag började göra pannband då jag dels tyckte att de som fanns på marknaden var alldeles för dyra, och dels för att jag ville göra på beställning, dvs kunden väljer själv utförandet och kan således matcha sin utrustning, tävlingsoutfit osv. Det är liksom vad hela min verksamhet bygger på; du väljer, jag gör. Det är en ganska stor skillnad från PS of Sweden som har färdiga pannbandskollektioner att välja i bland.

Dessutom tycker jag att det är trist att konkurrens ses som att man "härmas" och "kopierar". Hela kapitalismen bygger ju på att vi har konkurrens i handeln - att företag gör saker som är lite snyggare, lite hållbarare, lite billigare, ger bättre service osv. Det sporrar konkurrenter att ligga i och tänka nytt och fräscht och få ner kostnader för att inte tappa kunder, och det gynnar ju både konsumenter och företag. Om man ser sig omkring i butiker inser man snart att det finns en uppsjö av varumärken som tillverkar snarlika produkter och tävlar med varandra om köparna. Tänk om te x bara en endaste biltillverkare tillverkade kombibilar för att ingen annan fick "härmas", tror ni inte att den bilen skulle vara sjukt dyr då? De skulle ju ha hela marknaden och kunna sätta i princip vilket pris de ville, eftersom kunder som verkligen behövde/ville ha en kombibil inte skulle ha något annat val än att köpa just den bilen.

Jag tycker att det är trist att Tyra, som ju har en stor blogg och ett stort inflytande på sina läsare, uttrycker sig felaktigt i frågan. Dock är jag såklart medveten om att hon har ett samarbete med PS of Sweden och med största säkerhet får ersättning för att skriva om deras produkter. Jag hoppas att åtminstone merparten av hennes läsare förstår detta och tar det med en nypa salt, det verkar så när man läser kommentarerna i alla fall.

Ett gäng döskallepannband som blev klara igår och skickades iväg till Gbg, ska lottas ut i Bloggmontern på GHS! :)

5 kommentarer:

  1. Ja det är tråkigt när en så stor blogg skriver ut felaktig information på bloggen! PS var ju inte först med att sälja pannband med pärlor, men kan nog vara många i Sverige som tror det eftersom de är så stora och kanske är där de har sett pärlpannband först. Även jag såg de först hos PS of Sweden. Men efter ett tag förstod jag att de inte alls var först med pärlor.
    Du är superduktigt på att göra pärlpannband! De med döskallar är riktigt snygga, hoppas du fortsätter göra pannband ett bra tag framöver :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så hemskt mycket för din kommentar, nu gjorde du verkligen min dag!! :)

      Radera
  2. Verkligen tråkigt att en så pass stor bloggare inte tar reda på fakta innan hon publicerar inlägg. Mycket dåligt också att hon inte svara på kommentarerna ( vilket hon annars kan vara väldigt snabb med att göra) och lägger ett nytt inlägg med rättelse!!
    Det är ju inte direkt hon heller som uppfann bloggen....
    Fy skäms på Tyra!

    Jag kommer att beställa från dig (enbart) också i fortsättningen! Mycket bra och trevligt bemötande och super fina pannband!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna, ni är så söta! :D <3

    SvaraRadera