söndag 26 januari 2014

Lördagskväll med kolik.

Kamelia hade kolik igår kväll, så jag tillbringade kvällen med att promenera och vaka. Jourhavande veterinär kom efter ett tag och gav henne kramplösande, sedan fick hon stå i boxen en stund och jag höll ett öga på henne (och sopade stallgången typ tre gånger samt rensade lite i min sadelkammare - allt för att hålla mig varm!). Under tiden började hon äta och drack vatten, och efter en rejäl promenad till bajsade hon. Kunde seriöst höra änglakörer sjunga då, haha! Jag var totalt stelfrusen och ville hem till värmen men behövde invänta bajset först, så jag såg att allt var okej. Frågan är varför hon fått kolik, hon verkade inte uttorkad men möjligtvis kan hon ha druckit för lite i hagen under dagen. Jag var ute och kollade vattnet och det var ett tunt lager is på. Ändå har vi en värmeslinga i vattnet. Isen var dock så tunn att hon lätt borde kunnat dricka ändå, men kanske tyckte hon att det var för kallt helt enkelt.

För en häst är kolik något som snabbt kan gå utför och sluta riktigt illa, så det är jätteviktigt att man får ordning på det fortast möjligt.

Jaja, nu mår hon prima och vi har varit ute på en ridtur idag. Hon var lika pigg som vanligt men vi tog det ändå lugnt. Jag såg henne bajsa tre gånger undertiden jag var i stallet idag dessutom, så jag känner mig helt lugn nu. Bajs är verkligen det bästa som finns när man har en kolikhäst, haha! :) Då är magen igång och allt funkar som det ska.

Sitter och pluggar lite nu, fast är snart färdig för idag. Jonas lagar mat (köttfärssås och spaghetti, love it!), jag är vrålhungrig så det ska bli sjukt gott med lite mat. Blir pannbandstillverkning framför TVn ikväll, och imorgon är det skola och ett helt gäng med examinationer som avslutar två kurser.

Har förresten lagt ut min Prestige Golden Star till försäljning nu, motvilligt men jag får klara mig utan ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar