lördag 11 januari 2014

Fredag.

Idag har jag pluggat en hel del bokföring, tycker det är ganska krångligt med debet/kredit vad gäller dubbel bokföring. Jag läser och läser om det både i boken och på nätet men det känns ändå inte riktigt som om jag fattar. Får hoppas det ger sig när jag gjort lite fler uppgifter på det, annars får jag boka tid med min lärare. Jag menar, läs detta:

En tillgång ökar i debet och minskar i kredit: När ett tillgångskonto, till exempel kassa, debiteras ökar tillgången och när kontot krediteras minskar tillgången.
En skuld minskar i debet och ökar i kredit: När ett skuldkonto, till exempel banklån, debiteras minskar skulden och när kontot krediteras ökar skulden.
När ett intäktskonto, till exempel försäljning, debiteras minskar intäkten och när kontot krediteras ökar intäkten.
När ett kostnadskonto, till exempel portokostnader, debiteras ökar kostnaden och när kontot krediteras minskar kostnaden.
Om företaget X lånar 100000 kr på banken debiteras X:s kassakonto så att tillgången ökar med 100000 kr. Samtidigt krediteras X:s banklånskonto så att skulden ökar med 100000 kr.
Om företag X säljer för 500 kr debiteras X:s kassakonto så att tillgången ökar med 500 kr. Samtidigt krediteras X:s försäljningskonto så att inkomsten ökar med 500 kr.
Om företag X betalar 100 kr i porto krediteras X:s kassakonto med 100 kr. Samtidigt debiteras X:s portoutgiftskonto så att utgiften ökar med 100 kr.

Min hjärna slår knut på sig själv minst tre gånger under tiden jag läser den texten.

Jaja, nog om det - jag red ju faktiskt ut på Kamelia idag också. Så sjukt jobbigt att behöva sätta i broddar igen, men nu är de på plats och hon har boots på sig så hon inte ska trampa sig. Kamelia var verkligen supertaggad under ridturen, vi red uppför en backe där jag alltid brukar låta henne galoppera så hon börjar ladda en bra bit innan, haha.

Imorgon ska jag rida lite dressyr på förmiddagen, ska iväg på examensfest på eftermiddagen för min lilla systerdotter som tar examen som sjuksköterska. Så duktig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar