tisdag 13 november 2012

Måndagens ridpass.

Igår red jag som sagt Bommen, det är så himla kul att rida en häst som är så annorlunda jämfört med Kamelia. Bommen är en jättesöt D-ponny med världens rufsigaste pannlugg och man, han är väääldigt snäll både att rida och greja med i stallet. Igår när vi var på ridbanan så skyggade han pyttelite för något han såg EN gång under hela ridpasset, Kamelia gör ju det typ fem gånger i minuten och då flyger hon verkligen i luften, haha. Kamelia har svårast för vänster varv när man rider, Bommen har svårast för höger, så jag får tänka lite tvärtom när jag rider Bommen fast det lär vara sjukt bra för mig. Rider man en häst som är lite stelare i ena varvet så är det nog lätt att man själv lägger sig till med lite ovanor just när man rider i det varvet, kanske sitter lite snett eller så.

I alla fall, igår körde jag ett litet dressyrpass på ridbanan och han var jätteduktig. Jag körde mycket minska/öka volten i traven, en ganska enkel men effektiv övning. Jag brukar minska volten genom att helt enkelt rida in på en mindre volt, där håller jag ledande tygeltag på inner om jag sitter på en häst som tycker det är jobbigt att ställa i det varvet samtidigt som jag har stöd på ytter tygel och skänkel. Sedan ökar jag volten med sidvärtes och jobbar på att hålla ställningen när jag kommer ut på den större volten samt ökar steglängden lite. Sedan kan man ju såklart även minska volten med sidvärtes för att öka svårigheten en aning. :) Det är en såndär basicövning som jag tycker är kanonbra.

[caption id="attachment_4169" align="aligncenter" width="529"]Kolla in den pannluggen och manen liksom, ge mig! Kolla in den pannluggen, han skulle kunna ge bort hälften till Kamelia och ändå ha massor![/caption]

[caption id="attachment_4170" align="aligncenter" width="529"]Jämfört med denhär fröken, hon har typ tre strån i pannluggen, lätt att göra en knopp där ;) Jämfört med denhär fröken, hon har typ tre strån i pannluggen, lätt att göra en knopp där ;)[/caption]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar