torsdag 6 februari 2014

Nosgrimmans vara eller inte vara.

Dethär med vilken utrustning som vi bör använda/undvika på våra hästar är ju ett väldigt hett ämne just nu. Ett exempel på detta är nosgrimman - endel anser att den är skadlig, trycker på känsliga nerver och att det rentav är djurplågeri att använda en sådan. Min åsikt är att all utrustning kan vara skadlig om den används på fel sätt, en nosgrimma kan självklart vålla obehag och rentav smärta om den t.ex. spänns för hårt. Jag använder alltid nosgrimma, och kör med vad jag fick lära mig som liten på ridskolan - två fingrar ska få plats mellan käke och nosgrimma. Jag anser att nosgrimman får tränset att sitta mer stabilt och stadigt på plats på hästens huvud. Jag är dock väldigt emot att man drar åt den stenhårt för att t.ex. få en gapande häst att hålla munnen stängd - för mig är detta väldigt grymt och ett sätt att utöva tvång över en häst som förmodligen har någon form av obehag i munnen och därför gapar. När jag var yngre var jag flera gånger med om att tränare drog åt både nosgrimma och aachen-rem jättehårt på Kamelia; jag var helt enkelt för oerfaren och okunnig och reflekterade inte över det obehag detta kunde orsaka hästen. Idag skulle jag aldrig gå med på det!

De senaste månaderna har jag plockat bort aachen-remmen (även kallad snokrem, hatar det uttrycket, så fult!) på Kamelias träns. Ärligt talat fyller den ingen funktion för oss, dessutom gillar Kamelia att gå och greja med underläppen när hon rids, hon går gärna och "flappar" med den (hittade på ett eget ord där då jag inte kom på något annat, haha). Det är liksom hennes "jag-är-nöjd-och-trivs"-grej, och aachenremmen hindrade henne från detta, så den fick ryka.

Självklart inser jag att alla hästar är individer med olika känslighet, endel trivs inte med nosgrimma alls och om man märker att hästen trivs bättre med att vara utan så bör man plocka bort den. Så enkelt är det i min värld.

Inte världens snyggaste matchning på pannband och schabrak ;) Måste införskaffa mig ett turkost schabrak pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar