måndag 2 december 2013

Vintervila?

Nu är det december, helt galet! Det är ju plusgrader ute och inte en snöflinga så långt ögat kan nå, otroligt uppskattat, hoppas det fortsätter så ett tag till. Det underlättar verkligen när det gäller ridning och även allt runtomkring.

Många låter sina hästar få en viloperiod på vintern, detta är helt förståeligt då det är svårare att hålla igång då pga vinter, underlag osv. För min del undviker jag dock att låta Kamelia stå på vintern. Dels för att hon är äldre och har större behov av att hålla igång för att undvika stelhet osv, men även för att jag tror hästar rent generellt behöver motionen i större utsträckning på vintern än på sommaren. På vintern står de på box hela nätterna och dessutom rör de på sig mindre i hagen. Ut och skritta är ju definitivt bättre än ingenting, känner jag, skritt på hårt underlag är dessutom riktigt bra för att stärka leder och ligament. Jag har ju tyvärr inte tillgång till ridhus - det hade varit drömmen - men däremot har jag förmånen att studera på distans och kan utnyttja dagens ljusa timmar.


Nu ska jag sätta mig med matten, är inte ett dugg sugen på det. Dock fick jag ett mail idag om provet jag gjorde i torsdags, alla rätt! Då blir man åtminstone lite mer motiverad att plugga, även om det provet var i ett annat ämne. Mitt största problem med matten, tror jag, är att jag spänner mig så mycket när jag sitter med det. Pga det går hjärnan totalt i baklås. Jag har till exempel alltid spänningshuvudvärk efter en timmas mattepluggande! Måste försöka slappna av lite, så går det säkert bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar