tisdag 6 november 2012

Kostnaden för en häst.

Jag gillar inte att skriva om pengar och ekonomi egentligen, det är ju en ganska privat sak, men jag får ofta frågan om vad det egentligen kostar att ha en häst. Igår gjorde jag en liten överslagsräkning på vad Kamelia kostar per år - jag tog då med stallhyra, kraftfoder och tillskott, hovslagare, veterinär (vaccination samt oförutsedda utgifter vid skador osv, som tur är så har jag en väldigt skadefri häst, peppar peppar), försäkring, tandläkare, bensin till och från stallet. Summan jag hamnade på är knappa 54.500kr per år. Då har jag inte räknat in sånadär mer "frivilliga" utgifter som utrustning till Kamelia, täcken, ridkläder till mig samt tävlingar och träningar. Skall jag räkna in dem också lär vi hamna närmare 60.000kr per år. Då snittar vi på ca 5000kr i månaden.

6 kommentarer:

  1. Intressant, men vad betalar du för stallhyra då? :)

    SvaraRadera
  2. Jag betalar 1600kr i mån, då ingår strö och hösilage samt ut/insläpp och fodring. När de går på bete betalar jag 800kr/mån.

    SvaraRadera
  3. Oj vad billigt!!! :D Är det med ridhus också?

    SvaraRadera
  4. Nej, tyvärr inget ridhus, det hade ju verkligen varit drömmen!! :( dock en ridbana på 20x60 med bra hinder och belysning :) vad betalar du, och vad ingår?

    SvaraRadera
  5. Bor ju i Stockholm och här är priserna vansinnigt höga om man vill ha någorlunda standard, ridhus och träningsmöjligheter. Betalar 4000 kr (exkl strö och kraftfoder) och då ingår 12 kg hösilage, jag betalar ytterligare 200 kr för 14 kg. Dessutom har vi pass... Jag har dock inga bensinkostnader direkt, då jag har nära till stallet (800 m) :). Men med ridhus i Stockholm så ligger det nog runt allt från 3500-7500 kr... sen är det ju olika vad som ingår förstås. Men det är oerhört dyrt i alla fall... :( Man kan säkert komma ner nån 1000-lapp eller mer om man inte vill ha ridhus, men då är det ofta stall lite längre ut på "landet" och då tillkommer ju bensinkostnaden...

    SvaraRadera
  6. Oj, vilken skillnad! Du betalat alltså nästan lika mycket i bara hyra som jag betalar för typ alltihop. Dessutom antar jag att det är dyrare med tex hovslagare? Att ni har pass, innebär det att ni turas om att jobba i stallet? Hos oss sköter stallägaren allt på veckor, sen har vi rullande schema på helgerna. Så, var sjunde vecka har jag insläpp/utsläpp/fodring. Mockningen och uppmätning av foder gör alla själva :)

    SvaraRadera